Żółwia grafika
Zaprogramuj żółwia, tak aby rysował różne obrazki. Żółw rozumie polecenia takie jak "ruch do przodu" albo "skręć w prawo". Tworzenie programów odbywa się poprzez przesuwanie bloków graficznych. Podstawowe zadania są łatwe i poradzą sobie z nimi nawet uczniowie niższych klas szkoły podstawowej. Jednak żółw potrafi zaintrygować nawet wprawnych programistów – rysuje m.in. eleganckie fraktale. Zaawansowani użytkownicy mogą wypróbować ćwiczenie Żółw Python, w którym żółw programowany jest za pomocą komend tekstowych.
Myślenie algorytmiczne » Podstawy myślenia algorytmicznego » Znaczenie poleceń
Podstawy
Na początek nauczymy żółwia podstawowych poleceń ruchu i skręcania i narysujemy razem z nim kilka prostych rysunków.
Myślenie algorytmiczne » Pętle i warunki » Powtórz Nx
Rysunki z powtórzeniami
Dodamy żółwiowi możliwość powtarzania poleceń, dzięki czemu będzie mógł narysować więcej rzeczy.
Rysowanie
Aby rysunki nie były tak prymitywne, nauczymy żółwia, jak używać koloru i podnosić pędzel.
Rysowanie II
A teraz spróbujemy narysować kilka obrazków z (żółwiego) życia. Rysowanie tych obrazków nie należy do najłatwiejszych, ale równocześnie nie wymaga żadnych skomplikowanych ruchów.
Myślenie algorytmiczne » Pętle i warunki » Pętle zagnieżdżone
Wzory z powtórzeniami
Jeżeli odpowiednio użyjemy zagnieżdżonych powtórzeń, żółw będzie rysował przepiękne wzory.
Żółw z limitem
W tym zestawie Twoim zadaniem jest napisanie krókich programów dla żółwia – każde zadanie ma limitowaną liczbę poleceń. Czy uda Ci się znaleźć poprawny, krótki zapis programu?
Wzory z powtórzeniami II
Kilka kolejnych wzorów z regularnymi powtórzeniami. Niektóre na pierwszy rzut mogą wydawać się skomplikowane, ale ich narysowanie nie jest trudne. Trzeba tylko uważnie się przyjrzeć.
Myślenie algorytmiczne » Zmienne » Pętle ze zmiennymi
Zmienne
Nauczymy żółwia używania zmiennych, dzięki którym będzie mógł narysować spirale.
Zmienne II
Trudniejsze przykłady ze zmiennymi.
Myślenie algorytmiczne » Tworzenie programów » Debugowanie
Dopracowywanie rysunków
W tym zestawie mamy przygotowane programy, w których jednak wkradł się błąd. Spróbuj go znaleźć i naprawić.
Myślenie algorytmiczne » Tworzenie programów » Modyfikowanie programów
Modyfikowanie programów
W tym zestawie mamy do dyspozycji rozwiązania, którym trochę brakuje do ideału. Twoim zadaniem jest zmodyfikować program w taki sposób, aby był krótszy i zmieścił się w limicie poleceń.
Myślenie algorytmiczne » Myślenie algorytmiczne: różne przykłady
Poprawne kąty
Żółw potrafi narysować piękne gwiazdy i inne ciekawe wzory. Trzeba mu jednak powiedzieć, pod jakim kątem musi skręcić. Spróbuj nie zgadywać miary kąta, tylko ją obliczyć.
Żółw z limitem II
Drugi, trudniejszy zestaw z limitem na liczbę poleceń.
Podchwytliwe
Kilka trudniejszych zadań. Często można rozwiązać je za pomocą krótkiego programu, ale trzeba wpaść na odpowiedni pomysł.
Żółwie eksperymentarium
Na koniec kilka zadań, z którymi można się „pobawić”. Nie mamy tu niczego konkretnego do zrobienia. Możemy dowolnie eksperymentować z gotowym programem.