Żółwia grafika
Zaprogramuj żółwia, aby rysował różne obrazki. Żółw rozumie polecenia takie jak "ruch do przodu" albo "skręć w prawo". Tworzenie programów odbywa się poprzez przesuwanie bloków graficznych. Podstawowe zadania są łatwe i poradzą sobie z nimi nawet uczniowie niższych klas szkoły podstawowej. Jednak żółw potrafi zaintrygować nawet wprawnych programistów – rysuje m.in. eleganckie fraktale. Zaawansowani użytkownicy mogą wypróbować ćwiczenie Żółw Python, w którym żółw programowany jest za pomocą komend tekstowych.
Myślenie algorytmiczne » Podstawy myślenia algorytmicznego » Znaczenie poleceń
Podstawy
Na początek nauczymy żółwia podstawowych poleceń ruchu i skręcania i narysujemy razem z nim kilka prostych rysunków.
Myślenie algorytmiczne » Pętle i warunki » Powtórz Nx
Rysunki z powtórzeniami
Dodamy żółwiowi możliwość powtarzania poleceń, dzięki czemu będzie mógł narysować więcej rzeczy.
Rysowanie
Aby rysunki nie były tak prymitywne, nauczymy żółwia używać koloru i podnosić pędzel.
Rysowanie II
A teraz spróbujemy narysować kilka obrazków z (żółwiego) życia. Rysowanie tych obrazków nie należy do najłatwiejszych, ale równocześnie nie wymaga żadnych skomplikowanych ruchów.
Myślenie algorytmiczne » Pętle i warunki » Pętle zagnieżdżone
Wzory z powtórzeniami
Jeżeli odpowiednio użyjemy zagnieżdżonych powtórzeń, żółw będzie rysował przepiękne wzory.
Żółw z limitem
W tym zestawie Twoim zadaniem jest napisanie krókich programów dla żółwia – każde zadanie ma limitowaną liczbę poleceń. Czy uda Ci się znaleźć poprawny, krótki zapis programu?
Wzory z powtórzeniami II
Kilka kolejnych wzorów z regularnymi powtórzeniami. Niektóre na pierwszy rzut mogą wydawać się skomplikowane, ale ich narysowanie nie jest trudne. Trzeba tylko uważnie się przyjrzeć.
Myślenie algorytmiczne » Zmienne » Pętle ze zmiennymi
Zmienne
Nauczymy żółwia używania zmiennych, dzięki którym będzie mógł narysować spirale.
Zmienne II
Trudniejsze przykłady ze zmiennymi.
Myślenie algorytmiczne » Tworzenie programów » Dopracowywanie, szukanie błędów
Dopracowywanie obrazków
W tym zestawie mamy przygotowane programy, w których jednak wkradł się błąd. Spróbuj go znaleźć i naprawić.
Myślenie algorytmiczne » Tworzenie programów » Modyfikowanie programów
Modyfikowanie programów
W tym zestawie mamy do dyspozycji rozwiązania, którym trochę brakuje do ideału. Twoim zadaniem jest zmodyfikować program w taki sposób, aby był krótszy i zmieścił się w limicie poleceń.
Myślenie algorytmiczne » Myślenie algorytmiczne: różne przykłady
Poprawne kąty
Żółw potrafi narysować piękne gwiazdy i inne ciekawe wzory. Trzeba mu jednak powiedzieć, pod jakim kątem musi skręcić. Spróbuj nie zgadywać miary kąta, tylko ją obliczyć.
Podchwytliwe
Kilka trudniejszych zadań. Często można rozwiązać je za pomocą krótkiego programu, ale trzeba wpaść na odpowiedni pomysł.
Żółwie eksperymentarium
Na koniec kilka zadań, z którymi można się pobawić. Nie mamy tu niczego konkretnego do zrobienia. Możemy dowolnie eksperymentować z gotowym programem.