Myślenie algorytmiczne

Myślenie algorytmiczne jest częścią szerszego myślenia informatycznego i polega na projektowaniu i analizowaniu algorytmów.

Co obejmuje myślenie algorytmiczne?

Algorytm to dokładnie określony sposób postępowania prowadzący do rozwiązania danego problemu. Myślenie algorytmiczne najczęściej wykorzystuje się podczas programowania, czyli zapisywania algorytmów wykonywanych przez komputer. Ma ono jednak zastosowanie także w życiu codziennym – przykładami prostych algorytmów są przepisy kulinarne czy instrukcje pozwalające dotrzeć z jednego miejsca do drugiego.

Myślenie algorytmiczne obejmuje nie tylko tworzenie algorytmu, ale także inne powiązane działania:

  • Zrozumienie i precyzyjne sformułowanie problemu.
  • Abstrakcję, rozkład problemu na mniejsze części, odróżnianie elementów istotnych od mniej ważnych.
  • Rozważanie różnych sposobów rozwiązania problemu, porównywanie efektywności algorytmów, optymalizację procedur.
  • Zrozumienie algorytmu stworzonego przez kogoś innego oraz jego wykonanie.
  • Wyszukiwanie i poprawianie błędów.

Myślenie algoryticzne na

Zagadnienie podzieliliśmy na kilka podtematów:

Przykłady w tej części opierają się głównie na „mikrośrodowiskach”, czyli prostych, intuicyjnych przestrzeniach z ograniczoną liczbą poleceń, ale ciekawą dynamiką.

Decydowanie

Szybkie ćwiczenie polegające na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród dwóch propozycji.


Myślenie algorytmiczne
Rozpoznawanie wzorów
Wspólna cecha  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Wspólna cecha: słowa
Wspólna cecha: emoji
Wzory w ciągach  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Ciągi liczbowe na obrazkach
Opis wzorów
Ciągi liczbowe z opisem
Odkrywanie ukrytych reguł
Zależności pomiędzy słowami
Rozkład obrazków na elementy
Wzory kafelków
Sekwencje poleceń
Wejście i wyjście  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Zmienne
Rodzaje zmiennych


Przesuwanie

Przesuwanie karteczek w odpowiednie miejsce. Proste sterowanie, atrakcyjne i oryginalne zadania.


Myślenie algorytmiczne
Rozpoznawanie wzorów
Wspólna cecha  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Trójki
Wzory w ciągach  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Stopniowa przemiana
Uzupełnianie ciągu: liczby
Uzupełnianie ciągu: symbole
Uzupełnianie ciągu: kształty geometryczne
Opis wzorów
Opis wzorów: wyszywanie
Odkrywanie ukrytych reguł
Czarodziejskie różdżki
Mikser obrazków
Kody kwiatów
Rozkład obrazków na elementy
Rozkład obrazków
Rozkład obrazków (z powtórzeniami)
Sekwencje poleceń
Kolejność poleceń  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Błądząca mysz
Budowle z klocków
Funkcje i uogólnianie
Abstrakcje  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Domino: abstrakcje
Drabina abstrakcji
Funkcje z parametrami
Funkcje z obrazkami


Memory

Szukanie pasujących par.


Myślenie algorytmiczne
Rozpoznawanie wzorów
Jednakowe wzory
Płatki śniegu
Kwiatki
Bransoletki
Jednakowe wykresy
Guziki i nitki
Wspólna cecha  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Wspólna cecha: znaki i liczby
Opis wzorów
Zapis esów floresów
Rozkład obrazków na elementy
Rozkład obrazków
Rozkład kształtów
Rozkład obrazków (z powtórzeniami)
Kolorowe kafelki
Sekwencje poleceń
Kolejność poleceń  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Obrazki żółwia
Pętle i warunki
Powtórz Nx
Obrazki żółwia (z powtórzeniami)
Zmienne
Zmienne: ogólne zasady
Rodzaje zmiennych
Funkcje i uogólnianie
Abstrakcje  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Klasyfikacja obrazów
Abstrakcje potworków


Wpisywanie odpowiedzi

Ćwiczenie, w którym wpisujesz odpowiedź na klawiaturze.


Myślenie algorytmiczne
Rozpoznawanie wzorów
Jednakowe wzory
Wzory od tyłu
Wzory w ciągach  
Pokaż wyjaśnienie do tematu


Strzałki

Nawiguj skrzata do domku. Zadanie logiczne, które doskonale sprawdza się jako rozgrzewka przed programowaniem.


Rozgrzewka skrzata

Zbieranie grzybów

Skoki

Więcej skrzatów

Uważaj na orka!

Zmiana koloru

Głazy i różdżka

Wybuchający muchomor

Obrotowe strzałki

Znikające strzałki

Leśne wyprawy I

Teleport

Leśne wyprawy II

Leśne wyprawy III

Trudne



Żółwia grafika

Rysowanie obrazków żółwią grafiką przy użyciu programowania blokowego.


Podstawy

Rysunki z powtórzeniami

Rysowanie

Rysowanie II

Wzory z powtórzeniami

Żółw z limitem

Wzory z powtórzeniami II

Zmienne

Zmienne II

Dopracowywanie rysunków

Modyfikowanie programów

Poprawne kąty

Żółw z limitem II

Podchwytliwe

Żółwie eksperymentarium



ProgMalowanie

Tworzenie obrazków poprzez łączenie podstawowych kształtów (np. koło, kwadrat), wykorzystanie programowania blokowego.


Składanie kształtów

Składanie kształtów II

Malowanie: rozgrzewka

Rysunki

Rysunki II

Wzory z powtórzeniami I

Wzory z powtórzeniami II

Funkce

Dopracowywanie rysunków

Podchwytliwe



Platformówka

Steruj skaczącą postacią za pomocą programowania blokowego.


Czarowanie

Duch

Rozgrzewka

Interakcje

Interakcje i strzelanie

Interakcje i czarowanie

Warunki: podstawy

Pająki i strzały

Warunki rozszerzone

Interakcje i warunki

Duch i warunki

Czarowanie z warunkami

Kombinacje warunków

Liczniki

Liczniki II

Podchwytliwe



Budowniczy

Stwórz program dla budowniczego Romana za pomocą programowania blokowego.


Podstawy budownictwa

Budowle z planowaniem

Budowle z powtórzeniami

Budowle z powtórzeniami: trudniejsze

Powtarzaj dopóki

Powtarzaj dopóki: trudniejsze

Powtarzanie i warunki

Powtarzania i warunki: trudniejsze

Pętle zagnieżdżone

Funkcje bez parametrów

Rekurencja

Debugowanie programów

Podchwytliwe



Kod kostki

Nawiguj kostkę po planszy zgodnie z podanym programem. Ćwiczenie trenujące umiejętność czytania programów.


Rozgrzewka kostek

Powtórz Nx

Spacery z decydowaniem I

Spacery z decydowaniem II

Powtarzaj dopóki

Wielokrotne decydowanie I

Wielokrotne decydowanie II

Podwójne powtórzenia

Wyprawy kostek

Funkcje kostki

Funkcje z parametrami



Żółw Python

Tworzenie programów w Pythonie, rysowanie obrazków żółwią grafiką.


Rekurencja i fraktale



NAPISZ DO NAS

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Napisz do nas

Jesteś w kropce?

Zanim zadasz pytanie, zapoznaj się z instrukcjami:

Prosimy o nieprzesyłanie próśb o podanie gotowych rozwiązań. Jeżeli zgłaszasz błąd, opisz dokładnie, czego dotyczy i dołącz zrzut ekranu.

Wybierz temat

Wiadomość Zgłoszenie błędu Treści Sterowanie Logowanie Licencja