Sekwencje poleceń

Algorytmy składają się z sekwencji poleceń, które określają, co komputer ma wykonać (wypisz znak A, narysuj jabłko, idź do przodu). Dlatego podczas programowania musimy wiedzieć, jakie polecenia mamy do dyspozycji i jakie jest ich dokładne znaczenie. Następnie poszczególne polecenia łączymy w sekwencje, tworząc w ten sposób bardziej złożone programy. Ważna jest kolejność poleceń, ponieważ inna kolejność może prowadzić do znacznie odmiennego działania (jeśli obrócimy się w prawo i zrobimy krok naprzód, trafimy w inne miejsce, niż gdy najpierw zrobimy krok naprzód, a dopiero potem się obrócimy).

  • Podstawowe polecenia – proste przykłady pomagające zrozumieć znaczenie podstawowych czynności, z których będziemy później tworzyć bardziej złożone programy
  • Kolejność poleceń – rozróżnianie różnych kolejności poleceń, przyporządkowywanie wyników do sekwencji poleceń
  • Równoległość – przykłady, w których polecenia wykonywane są jednocześnie
  • Zmiana stanu – sytuacje, w których podczas wykonywania programu zmienia się stan środowiska, co wpływa na dalsze działanie programu

Wskazówki dla nauczycieli

Myślenie algorytmicznie najlepiej ćwiczy się w praktyce poprzez tworzenie programów. Doświadczeni programiści piszą programy w tekstowych językach programowania, takich jak np. Python. W przypadku początkujących lepiej jednak zacząć od programowania graficznego z wykorzystaniem bloków – nie trzeba wówczas zajmować się szczegółami zapisu, a można skupić się na samych algorytmach.

  • Jako rozgrzewka i ćwiczenie dla początkujących świetnie sprawdza się ćwiczenie Strzałki.
  • Typowym sposobem ćwiczenia podstaw myślenia algorytmicznego jest interaktywne rozwiązywanie zadań za pomocą programowania blokowego. Tego typu ćwiczenia oferują: Żółwia grafika, ProgMalowanie oraz Budowniczy.
  • Inne ćwiczenia (takie jak Decydowanie, Memory, Przesuwanie) umożliwiają bardziej ukierunkowane trenowanie poszczególnych umiejętności. Nie muszą być one tak atrakcyjne jak tworzenie własnych programów, ale są bardzo przydatne do dokładnego zrozumienia zasad działania algorytmów.

Przesuwanie

Przesuwanie karteczek w odpowiednie miejsce. Proste sterowanie, atrakcyjne i oryginalne zadania.


Sekwencje poleceń
Kolejność poleceń  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Błądząca mysz
Budowle z klocków


Memory

Szukanie pasujących par.


Sekwencje poleceń
Kolejność poleceń  
Pokaż wyjaśnienie do tematu
Obrazki żółwia


Strzałki

Nawiguj skrzata do domku. Zadanie logiczne, które doskonale sprawdza się jako rozgrzewka przed programowaniem.


Rozgrzewka skrzata

Zbieranie grzybów

Skoki

Więcej skrzatów

Uważaj na orka!

Zmiana koloru

Głazy i różdżka

Wybuchający muchomor

Obrotowe strzałki

Znikające strzałki



Żółwia grafika

Rysowanie obrazków żółwią grafiką przy użyciu programowania blokowego.


Podstawy



ProgMalowanie

Tworzenie obrazków poprzez łączenie podstawowych kształtów (np. koło, kwadrat), wykorzystanie programowania blokowego.


Malowanie: rozgrzewka

Rysunki

Rysunki II



Platformówka

Steruj skaczącą postacią za pomocą programowania blokowego.


Czarowanie

Duch



Budowniczy

Stwórz program dla budowniczego Romana za pomocą programowania blokowego.


Podstawy budownictwa

Budowle z planowaniem



Kod kostki

Nawiguj kostkę po planszy zgodnie z podanym programem. Ćwiczenie trenujące umiejętność czytania programów.


Rozgrzewka kostek



NAPISZ DO NAS

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Napisz do nas

Jesteś w kropce?

Zanim zadasz pytanie, zapoznaj się z instrukcjami:

Prosimy o nieprzesyłanie próśb o podanie gotowych rozwiązań. Jeżeli zgłaszasz błąd, opisz dokładnie, czego dotyczy i dołącz zrzut ekranu.

Wybierz temat

Wiadomość Zgłoszenie błędu Treści Sterowanie Logowanie Licencja