Sekwencje poleceń
Algorytmy składają się z sekwencji poleceń, które określają, co komputer ma wykonać (wypisz znak A, narysuj jabłko, idź do przodu). Dlatego podczas programowania musimy wiedzieć, jakie polecenia mamy do dyspozycji i jakie jest ich dokładne znaczenie. Następnie poszczególne polecenia łączymy w sekwencje, tworząc w ten sposób bardziej złożone programy. Ważna jest kolejność poleceń, ponieważ inna kolejność może prowadzić do znacznie odmiennego działania (jeśli obrócimy się w prawo i zrobimy krok naprzód, trafimy w inne miejsce, niż gdy najpierw zrobimy krok naprzód, a dopiero potem się obrócimy).
- Podstawowe polecenia – proste przykłady pomagające zrozumieć znaczenie podstawowych czynności, z których będziemy później tworzyć bardziej złożone programy
- Kolejność poleceń – rozróżnianie różnych kolejności poleceń, przyporządkowywanie wyników do sekwencji poleceń
- Równoległość – przykłady, w których polecenia wykonywane są jednocześnie
- Zmiana stanu – sytuacje, w których podczas wykonywania programu zmienia się stan środowiska, co wpływa na dalsze działanie programu
Wskazówki dla nauczycieli
Myślenie algorytmicznie najlepiej ćwiczy się w praktyce poprzez tworzenie programów. Doświadczeni programiści piszą programy w tekstowych językach programowania, takich jak np. Python. W przypadku początkujących lepiej jednak zacząć od programowania graficznego z wykorzystaniem bloków – nie trzeba wówczas zajmować się szczegółami zapisu, a można skupić się na samych algorytmach.
- Jako rozgrzewka i ćwiczenie dla początkujących świetnie sprawdza się ćwiczenie Strzałki.
- Typowym sposobem ćwiczenia podstaw myślenia algorytmicznego jest interaktywne rozwiązywanie zadań za pomocą programowania blokowego. Tego typu ćwiczenia oferują: Żółwia grafika, ProgMalowanie oraz Budowniczy.
- Inne ćwiczenia (takie jak Decydowanie, Memory, Przesuwanie) umożliwiają bardziej ukierunkowane trenowanie poszczególnych umiejętności. Nie muszą być one tak atrakcyjne jak tworzenie własnych programów, ale są bardzo przydatne do dokładnego zrozumienia zasad działania algorytmów.
Przesuwanie
Przesuwanie karteczek w odpowiednie miejsce. Proste sterowanie, atrakcyjne i oryginalne zadania.
Strzałki
Nawiguj skrzata do domku. Zadanie logiczne, które doskonale sprawdza się jako rozgrzewka przed programowaniem.
Rozgrzewka skrzata
Zbieranie grzybów
Skoki
Więcej skrzatów
Uważaj na orka!
Zmiana koloru
Głazy i różdżka
Wybuchający muchomor
Obrotowe strzałki
Znikające strzałki
ProgMalowanie
Tworzenie obrazków poprzez łączenie podstawowych kształtów (np. koło, kwadrat), wykorzystanie programowania blokowego.
Malowanie: rozgrzewka
Rysunki
Rysunki II
Budowniczy
Stwórz program dla budowniczego Romana za pomocą programowania blokowego.
Podstawy budownictwa
Budowle z planowaniem
Kod kostki
Nawiguj kostkę po planszy zgodnie z podanym programem. Ćwiczenie trenujące umiejętność czytania programów.






































































































































































