
Grafika rastrowa

W grafice bitmapowej (rastrowej) obrazy zapisywane są jako siatka pikseli. Piksele to punkty, które mają określone położenie w obrazie oraz kolor. Kolory w pikselach kodujemy w pewien z góry ustalony sposób – często używanym modelem jest np. model RGB. Im drobniejsza jest siatka (im więcej pikseli zawiera obraz), tym wyższa będzie jakość i większa szczegółowość obrazu. Ponieważ pikseli nie można dalej dzielić, przy powiększaniu obrazu bitmapowego powiększają się również piksele, co powoduje utratę jakości. Na poniższej ilustracji widzimy, jak można zapisać obraz kółka przy użyciu niewielkiej liczby pikseli.

Głębia kolorów to liczba barw, jakie może przyjmować jeden piksel. Im większa jest głębia kolorów, tym więcej kolorów mamy do dyspozycji, a obraz może być dzięki temu wyższej jakości. Na poniższej ilustracji widać różnicę między sytuacjami, gdy dostępne są 2 kolory, 4 kolory oraz 256 kolorów.

Rozmiar obrazu bitmapowego jest określony liczbą pikseli. Obraz o wymiarach 1024 × 1024 zawiera 1024 \cdot 1024 (około miliona) pikseli, a jego rozmiar wynosi 1 Mpx (megapiksel). Rozdzielczość to wartość określająca, jak szczegółowy jest obraz. Podaje się ją w jednostkach DPI (dots per inch).
Zamknij