Przejdź do tematu:
Abstrakcje
Przejdź do ćwiczenia:
Przesuwanie
Włącz widok pełnoekranowy
Pokaż wyjaśnienie do tematu
MHF
Udostępnij

kod QR

Możesz zeskanować kod QR np. za pomocą telefonu komórkowego i w ten sposób przejść bezpośrednio do danego ćwiczenia lub zestawu.

Kod / krótki adres

Trzyznakowy kod możesz wpisać w pasku wyszukiwania, jest on jednocześnie częścią skróconego adresu.

Skopiuj kliknięciem.

MHF

Abstrakcje

Abstrakcja to umiejętność pomijania szczegółów, które nie są istotne dla rozwiązania analizowanego problemu. Skupiamy się na wspólnych elementach i właściwościach, dzięki którym możemy znaleźć bardziej ogólne rozwiązanie.

Przykład z życia codziennego: Toffik, Bruno i Reks to trzy konkretne zwierzęta domowe. Możemy je nazwać abstrakcyjnym pojęciem „pies” – pomijamy w ten sposób wiele ich cech (np. wiek, kolor sierści czy rasę) i koncentrujemy się tylko na tym, co mają wspólnego. Gdybyśmy mieli w domu również kota Mruczka, to do nazwania ich wszystkich moglibyśmy użyć na przykład kategorii „ssak”.

Przykład z programowania: Podczas rysowania obrazków możemy napisać funkcję squareA(), która rysuje niebieski kwadrat o boku 100, oraz squareB(), która rysuje żółty kwadrat o boku 200. Lepszym rozwiązaniem jest jednak stworzenie bardziej abstrakcyjnej funkcji square(length, color), która narysuje kwadrat o dowolnym rozmiarze i kolorze (zgodnie z przekazanymi parametrami). Możemy też pójść jeszcze dalej i napisać funkcję, która narysuje dowolny wielokąt (o określonej liczbie wierzchołków).

Zamknij

Drabina abstrakcji (średnie)

NAPISZ DO NAS

Twoja wiadomość została wysłana. Dziękujemy.

Napisz do nas

Jesteś w kropce?

Zanim zadasz pytanie, zapoznaj się z instrukcjami:

Prosimy o nieprzesyłanie próśb o podanie gotowych rozwiązań. Jeżeli zgłaszasz błąd, opisz dokładnie, czego dotyczy i dołącz zrzut ekranu.

Wybierz temat

Wiadomość Zgłoszenie błędu Treści Sterowanie Logowanie Licencja